စာဖတ္သူမ်ားခင္ဗ်ား
လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တရားမွ်တမႈတို႔ အတြက္ လူတိုင္းဟာ ကာကြယ္ဖို႔ ရွာေဖြဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္း ဆရာေတာ္ ဦးေဇာတိကရဲ ႔ ထိေရာက္လွတဲ့ အေတြးန႔ဲအေရးကို ဒီကေန႔ ကြ်န္ေတာ္ ကိုဖိုးတရုတ္က တင္ျပ ေပးလိုက္ပါတယ္။
သူတစ္ပါးကို အားမကုိးပါနဲ႔၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အားကုိးပါလို႔ ျမတ္စြာဘုရား မွာတဲ့အတိုင္း လုပ္ႏိုင္ရင္ မၿငီးျငဴ ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ၿငီးျငဴရတဲ့ ဘ၀ကေန လြတ္ၿပီ။ အားငယ္ေနရတဲ့ ဘ၀က လြတ္ၿပီ။ တကယ္ လြတ္လပ္ခ်င္ရင္ အဲဒီအတုိင္းဘဲ လုပ္ရမယ္။ တျခားနည္းမရွိဘူး။ အဲဒါ ဘုန္းႀကီးက ဒီ အဆံုးအမကို ၾကားရကတည္းက ဒီအတိုင္းလုပ္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။ ဘယ္လို ကိစၥမွာ ျဖစ္ျဖစ္ သူတစ္ပါးကို မွီခို္ရတာ နည္းေနသမွ် နည္းေအာင္ လုပ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ အသိဥာဏ္ပိုင္းမွာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိဘဲ အားကုိးတယ္.. တျခား ဘယ္သူ႔ကိုမွ အားမကုိးဘူး။
Do not depend upon others.
သူတစ္ပါးကုိ အားမကုိးပါနဲ႔။
ဒီအဆံုးအမဟာ လြတ္လပ္မႈကုိ ပီပီျပင္ျပင္ ေပးလိုက္တဲ့ အဆံုးအမဘဲ။ အဲဒီ လြတ္လပ္မႈက လူတုိင္းရဲ ႔ ေမြးရာပါ အခြင့္အေရး။ ဒီအခြင့္အေရးကို ဘယ္သူမွ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခြင့္ မရွိဘူး။ အဲဒီ အရွိကို အရွိအတုိင္း လက္ခံတာ၊ အသိအမွတ္ျပဳတာ ဒီလိုလူတုိင္းရဲ ႔ ေမြးရာပါ လြတ္လပ္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳလို႔ ဗုဒၶဘာသာ တရားကုိ The Religion of Freedom လုိ႔ ေခၚတာ။ တကယ္လြတ္လပ္တဲ့သူ ျဖစ္ခ်င္ရင္ တနည္းဘဲ ရွိတယ္။ ကုိယ့္ အားကုုိယ္ကုိးရမယ္။ ကုိယ့္ အသိဥာဏ္ကို ကိုယ္ အားကိုးရတယ္။
“ကုိယ့္ လြတ္လပ္မႈကို ကုိယ္ ရေအာင္ လုပ္ရမယ္။”
ဒါမ်ိဳး ေျပာတာ မၾကားဖူးဘူး။ ဘုရားကလြဲလို႔ တျခားလူေတြ ဒီလို မေျပာဘူး။ ငါ့ကို အားကုိးပါ၊ ငါ့ကို ယံုၾကည္ပါ၊ င့ါကုိ ကုိးကြယ္ပါ လို႔ ေျပာၾကတယ္။ ကုိယ့္ ဘ၀ကို သူတုိ႔ လက္ထဲ ေရာက္ေအာင္ဘဲ ကုိယ့္ကို အယံုသြင္းၿပီး ႀကိဳးႀကိဳးစားစား လုပ္ေနတာ၊ ျမတ္စြာဘုရားကေတာ့ ကုိယ့္ဘ၀ကို ကိုယ့္လက္ထဲ ျပန္ထည့္ေပးလိုက္တာ။ အဲဒီလို ကိုယ့္ဘ၀ကုိ ကုိယ့္လက္ထဲ ျပန္ထည့္ေပးလုိက္တာကို မႀကိဳက္တဲ့သူ ရွိႏိုင္တယ္။ ဘယ္သူေတြလည္း.. ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ကုိယ္ အားမကိုးခ်င္တဲ့လူေတြ၊ အားငယ္တဲ့သူေတြြြြြ၊ အားငယ္တတ္တဲ့သူဟာ ကုိယ့္ဘ၀ကုိယ္ သူမ်ား တာ၀န္ယူတာကို လုိခ်င္တယ္။ အားလံုး ဆံုးျဖတ္ၿပီး ဘာလုပ္ရမလဲ ဆိုတာ ေျပာေပး။ ဒါေၾကာင့္ ေဗဒင္ ဆရာေတြ ထမင္းစားေနရတာေပါ့။
တျခားဆရာေတြက တပည့္ေတြကို ကုိယ့္အားကုိယ္ကိုးၾက လို႔ ဘာျဖစ္လုိ႔ မေျပာတာလဲ။ တပည့္ေတြ အေပၚမွာ မွီၿပီး ဆရာႀကီး လုပ္စားခ်င္လို႔ေပ့ါ။ ျမတ္စြာဘုရားဟာ ဘယ္သူ႔ ေပၚမွာမွ မွီခိုမႈ မရွိလို႔ ကုိယ့္အား ကုိယ္ ကိုးလို႔ ေျပာပါတယ္။ တနည္းနည္းနဲ႔ လူေတြ အေပၚမွာ မွီခို္တဲ့လူေတြဟာ ကုိယ့္အား ကုိယ္ကုိးၾကလို႔ မေျပာႏိုင္ဘူး။ ဆရာေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ တပည့္ေမြးစားၾကတယ္။ တပည့္ေပၚမွာ မွီခိုေနၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒါကို ဖုံး ထားၾကတယ္။ သူမွီခို္ေနတာကို မေပၚေအာင္ ငါ့ကို အားကိုးၾကလို႔ ေျပာတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနတာေနာ္။ သူက တပည့္ေတြကို အားကုိးေနတာ။ ဒါေၾကာင့္ င့ါကို အားကိုးလို႔ ေျပာရင္ အဓိပၸာယ္ကို ေျပာင္းျပန္ ေကာက္လိုက္။ ငါ နင္တုိ႔ကို အားကိုးတယ္လို႔ အဓိပၸာယ္ ေကာက္လုိက္။
ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရဲ ႔ လြတ္လပ္မႈကို ပီပီျပင္ျပင္ ေဖၚျပတဲ့ အခ်က္ပဲ။
“တုေမွဟိ ကိစံၥ အာတပံ အကၡာတာေရာ တထာဂတာ” - တမၼပဒ
"Things have to be performed by yourselves, the Tathagatas are only showing the way (to emancipation)."
သင္တုိ႔က လုပ္သင့္တာကို လုပ္ရမွာ။ တထာဂတ တုိ႔ဟာ လြတ္ေျမာက္ရာ လမ္းကိုဘဲ ညႊန္ျပတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားဟာ လမ္းကို ညႊန္ျပတဲ့ သူျဖစ္တယ္။ ကယ္တင္ရွင္ မဟုတ္ဘူး။ ပုဂၢိဳလ္စြဲ ကုိးကြယ္တာကို လုိခ်င္တဲ့သူ မဟုတ္ဘူး။ ပုဂၢိဳလ္စြဲ ကုိးကြယ္ဖု႔ိ အားမေပးဘူး။ အခုေခတ္မွာေတာ့ ဆင္းတုေတာ္ကုိေတာင္ ပုဂၢိဳလ္စြဲ ကိုးကြယ္ေနၾကတယ္။ ဒီ ဆင္းတုေတာ္ကို ဘယ္လုိ အက်ိဳးမ်ားတယ္၊ ဒီဆင္းတုေတာ္က တန္ခိုးႀကီးတယ္လို႔ ေျပာေနၾကတာဟာ ဘုရားေဟာနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ ေ၀းကြာသြားၿပီးလဲ။ ဒီဆင္းတုေတာ္က ဟုိ ဆင္းတုေတာ္ထက္ တန္ခုိးႀကီးတယ္လို႔ ေျပာတာဟာ ဗုဒၶတရားကို ဘာမွ မသိတဲ့ သူေတြရဲ ႔ အေတြးအေခၚပါ။ Idol Worship ရုပ္တု ကုိးကြယ္မႈ ျဖစ္သြားၿပီ။ ဗုဒၶဘာသာ တရားဟာ ရုပ္တု ကုိးကြယ္မႈကို အားေပးတဲ့ ဘာသာတရား မဟုတ္ပါဘူး။
၀ကၠလိမေထရ္ အေၾကာင္း ၾကားဖူးသလား။
အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာမယ္။ ၀ကၠလိမေထရ္ဟာ ဘုရားကုိ သိပ္ ၾကည္ညိဳတယ္။ ဖူးလို႔ အားမရႏုိင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားကို ျမင္ႏုိင္ေလာက္တဲ့ ေနရာမွာ ထုိင္ၿပီးေတာ့ ဖူး ေနတတ္တယ္။ ေအးခ်မ္းတဲ့ သူကို ဖူးရတဲ့သူဟာ ေအးခ်မ္းမွာဘဲေနာ္။ “သမဏာနဥၥ ဒႆနံ” ဆုိတဲ့ မဂၤလာတရားလည္း ညီပါတယ္။ အက်ိဳးွရိွပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမတ္စြာဘုရားက ၀ကၠလိမေထရ္ကို မိန္႔ေတာ္မူတယ္။
“ကိ ံေတ ၀ကၠလိ ကၠမိနာ ပူတိကာေယန ဒိေ႒န။”
“ေယာ ဓမံၼ ပႆတိ ေသာ မံ ပႆတိ။” --- ဓမၼပဒ
What does it bring to you, Vakkali; by looking at this physical body of filth? He who sees the Dhamma sees me.
ျမတ္စြာဘုရားဟာ လြတ္လပ္သူ ျဖစ္တယ္။ ၀ကၠလိမေထရ္ကိုလည္း လြတ္လပ္ေစခ်င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ “ဒီ ခႏၶာကုိယ္ အပုပ္ေကာင္ကုိ ဖူးေနတာ ဘာအက်ိဳး ရွိသလဲ ၀ကၠလိ။ တရားကို ျမင္တဲ့သူဟာ ငါ ဘုရားကို ျမင္တယ္။ တရားကို မျမင္ရင္ ဘုရားကို မျမင္ဘူးလုိ႔ ”မိန္႔ေတာ္မူလိုက္တယ္။ တရားကို ျမင္ၿပီး လြတ္လပ္တဲ့သူ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ မ်က္ႏွာေတာ္ကုိ ဖူးေနတာကုိ အားမေပးဘူး။ မ်က္ႏွာေတာ္ကို ဖူးေနရံုနဲ႔ လြတ္လပ္တဲ့သူ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားကုိ္္ ဖူးေနတာေတာင္ အားမေပးဘူး။ ရုပ္ရည္ကို ဦးစားေပးတာကို အားမေပးဘူးလို႔ လည္း ဆုိႏုိင္တယ္။ ဒီ ရုပ္ရည္က ဘုရားအစစ္မဟုတ္ဘူး။ အမွန္တရားကို သိေတာ္မူတဲ့ ဥာဏ္ေတာ္ကသာ ဘုရားအစစ္၊ ရုပ္ရည္က အဲဒီ ဥာဏ္ေတာ္ရဲ ႔ ေနရာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ အခုေခတ္ ဆင္းတုေတာ္ေတြကုိ ကုိးကြယ္တာကို ဘုရား ဘယ္လို မိန္႔ေတာ္မူမလဲ။ ဆင္းတုေတာ္ ဆိုတာ Symbol ျဖစ္ပါတယ္။ ရည္မွန္းစရာ သေကၤတ တစ္ခု... ကုိယ့္မိဘရဲ ႔ ဓာတ္ပံုဟာ မိဘ အစစ္မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမဲ့ မိဘ ကုိယ္စား ၾကည့္စရာ ရည္မွန္းစရာဘဲ။
He who sees the Dhamma sees me.
တရားကုိ ျမင္တဲ့သူမွ ဘုရားကို ျမင္တယ္။ အမွန္တရားကုိ သိၿပီး ျမင္ၿပီး လြတ္လပ္တဲ့အခါမွာ ဘုရားကုိ ၾကည္ညိဳတတ္လာတယ္။ ထူးထူးဆန္းဆန္း ပံုေတာ္ ထုထားတဲ့ ဆင္းတုေတာ္ကို ၾကည္ညိဳရံုနဲ႔ ဘုရားကုိ ၾကည္ညိဳတတ္ၿပီလို႔ မဆုိႏုိင္ေသးဘူး.ေနာ္။
"The Tathagatas are only showing the way."
ဘုရားဟာ လမ္းကို ညႊန္ျပလိုက္တာဘဲ။ ညႊန္ျပတဲ့လက္ကို ၾကည့္ရံုနဲ႔ မလံုေလာက္ေသးဘူး။ လက္ညိႇဳး ဘယ္ကုိ ညႊန္သလဲဆိုတာကုိ ၾကည့္ၿပီး အဲဒီ လက္ညႇိဳး ညႊန္ရာကို ေရာက္ေအာင္ သြားရမယ္။
ျမတ္စြာ ဘုရားဟာ ခ်မ္းသာတဲ့ သူေတြ၊ အာဏာရွိတဲ့ သူေတြကို တပည့္ ျဖစ္လာေအာင္ ဦးစားေပးၿပီး လုပ္ေလ့ မရွိဘူး။ တရားကို သေဘာမေပါက္ဘဲနဲ႔ တပည့္ခံတာကို အားမေပးဘူးလို႔လည္း ဆုိႏုိင္တယ္။
ဥပါလိက ရတနာ သံုးပါးကို ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္သူအျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳပါလို႔ ေလွ်ာက္တာကုိ အလ်င္စလို မလုပ္ပါနဲ႔။ စဥ္းစဥ္းစားစား လုပ္တာ ေကာင္းတယ္လို႔ မိန္႔ေတာ္မူတာကို ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားသင့္တယ္။ တပည့္ အေရအတြက္မ်ားဖုိ႔၊ ဂုဏ္ရွိဖုိ႔ကို ဦးစားမေပးဘူး။ တရားကုိသာ သိၿပီး လြတ္လပ္သြားေစခ်င္တယ္။ တပည့္ေမြးဖုိ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ မရွိဘူး။ သူမ်ား တပည့္ကို ကုိယ့္တပည့္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖုိ႔ မရည္ရြယ္ဘူး။ အဲဒါကို ၾကည့္ရင္လည္း ျမတ္စြာဘုရားဟာ ဘယ္ေလာက္ လြတ္လပ္ေနသလဲဆုိတာ ေတြ႔ရတယ္။ ၿပီးေတာ့ရတနာ သံုးပါးကုိ ဆည္းကပ္သူ ျဖစ္လာေသာ္လည္း နိဂ႑တုိ႔ကို ဆက္ၿပီး လွဴဖုိ႔ မိန္႔ေတာ္မူတာလည္း ျမတ္စြာဘုရားရဲ့ ကရုဏာကုိ ပီပီျပင္ျပင္ ေတ႔ြရတယ္။ နိဂ႑ ေတြမွာ ခ်ိဳ ႔တဲ့သြားတာကို မျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ ဒီ ကရုဏာဟာလည္း လြတ္လပ္တဲ့သူရဲ ႔ ကရုဏာဘဲ။ ျပည့္၀ေနသူရဲ ႔ ဂရုဏာဘဲ။ မျပည့္၀တဲ့သူဟာ ကရုဏာ မထားႏုိင္ဘူး။
မျပည့္၀တဲ့ သူဟာ သူ႔မွာ ဘယ္ေလာက္ ရွိရွိ လိုေသးတယ္လုိ႔ဘဲ ထင္တယ္။ နည္းေသးတယ္လို႔ဘဲ ထင္ေနတယ္။ သူမ်ား ရမွာကို မလိုလားဘူး။ အခု ကရုဏာမရွိ တကိုယ္ေကာင္းဆန္ဆန္ လုပ္ေနၾကတာဟာ ဘာေၾကာင့္လဲ။ မျပည့္၀လို႔။ ခ်ိဳ ႔တဲ့ေနတဲ့စိတ္ ရွိလို႔။ ျပည့္စံုတဲ့ စိတ္မရွိလို႔၊ လြတ္လပ္တဲ့စိတ္ မရွိလို႔။ ျမတ္စြာဘုရားဟာ ျပည့္၀ေနတယ္။ ျပည့္စံုေနတယ္။ လြတ္လပ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားရဲ ႔ ကရုဏာဟာ ျပည့္၀ေနသူ၊ ျပည့္စံုေနသူ၊ လြတ္လပ္ေနသူရဲ ႔ ကရုဏာျဖစ္တယ္။
သတိနဲ႔ ေနလုိ႔ စိတ္ရွင္သန္လာတဲ့အခါ လူသားရဲ ႔ ျမင့္ျမတ္မႈကို သိလာတယ္။ တည္ၾကည္မႈ အစစ္ကို သိလာတယ္။ ရုိးသားမႈ အစစ္ကို သိလာတယ္။ လြတ္လပ္မႈ အစစ္ကို သိလာတယ္။ ငါ ဆုိတာ မရွိေတာ့တဲ့ စင္ၾကယ္တဲ့ စိတ္ကို ေတြ႔တဲ့အခါမွာ ဒီစိတ္ဟာ လမ္းမွန္ကို သြားေနတယ္ ဆုိတာ သိလာတယ္။ အမွန္ကို သိတဲ့ စိတ္ကို အားကုိးတယ္။ အရွိကို အရွိတုိင္း သိေနတဲ့ စိတ္ကို အားကုိးတယ္။ ေလာဘစိတ္ကို အားမကိုးဘူး၊ ေဒါသစိတ္ကို အားမကိုးဘူး။ မာနကို အားမကိုးဘူး။
စိတ္ရဲ ႔ သဘာ၀ကုိ သိတဲ့ ဥာဏ္အလင္းေရာင္ကို ရလာတဲ့အခါ လူသား တစ္ဦးအေနနဲ႔ ကိုယ့္ဘ၀မွာ ရႏိုင္တာေတြ ထဲမွာ အဆင့္အျမင့္ဆံုးဟာ လြတ္လပ္မႈ ဆုိတာကုိ သေဘာေပါက္လာတယ္။ စိတ္ကို ခ်ဳပ္တည္းထားတဲ့အရာေတြဟာ စိတ္ထဲမွာဘဲ ရွိတယ္ဆုိတာလည္း ျမင္လာတယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္နဲ႔ မလြတ္လပ္တဲ့ စိတ္ေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ ျမင္လာတယ္။ အဲဒီအခါ အၿမဲတမ္း လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္နဲ႔ဘဲ ေနခ်င္တယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္နဲ႔ ေနႏိုင္ေအာင္ သတိကုိ ပုိၿပီး ကပ္တယ္။ ကုိယ့္စိတ္က လြတ္လပ္ လာေလေလ၊ ဘုရားရဲ ႔ လြတ္လပ္မႈကို ပိုၿပီး အာရံုျပဳေလေလဘဲ။ ဘုရားကုိလည္း ေက်းဇူးတင္ေလေလဘဲ။ တန္ဖုိးထားစရာေတြထဲမွာ လြတ္လပ္မႈဟာ အဆင့္အျမင့္ဆံုးဘဲ။ လြတ္လပ္မႈ အေၾကာင္း မေတြးတဲ့ေန႔၊ မေျပာတဲ့ေန႔ မရွိဘူး။ လြတ္လပ္ေနတယ္လို႔ သိတယ္။ မလြတ္လပ္ရင္ မလြတ္လပ္ဘူးလုိ႔ သိတယ္။ ဘာေၾကာင့္ မလြတ္လပ္ဘူးလုိ႔ ဆုိတာ ျမင္တယ္။ လြတ္လပ္မႈေၾကာင့္ ရလာတဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္မႈဟာ တျခား နည္းေတြနဲ႔ ရတဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္မႈနဲ႔ ဘယ္လိုမွ ႏႈိင္းလို႔ မရဘူး။
လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္ကို သိလာမွ လူပီသတဲ့ စိတ္ကို သိတယ္။
လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္ဟာ ဂုဏ္သိကၡာ ရွိတယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္မွာ အထင္ႀကီးတာ၊ အထင္ေသးတာ မရွိဘူး။ လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္ဟာ ေၾကာက္ေနတဲ့ စိတ္ မဟုတ္ဘူး။ မိမိသာလွ်င္ မိမိ၏ ကုိးကြယ္ရာ၊ အားထားရာ ျဖစ္၏ လုိ႔ ဘုရားေဟာတာကို တရားအားထုတ္ၿပီး အနတၱ သဘာ၀ကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ ျမင္မွပဲ သေဘာေပါက္တယ္။ “မိမိ” ဆုိတာ “ငါ” ဆုိတဲ့ အတၱ စြဲကို ေျပာတာ မဟုတ္ဘူး။ တကယ္ေတာ့ မိမိ ဆုိတာ အတၱ စြဲ ကင္းေနတဲ့ ဥာဏ္ပညာနဲ႔ ယွဥ္တဲ့စိတ္ကို ေျပာတာ။ ငါ ဆုိတဲ့ အတၱစြဲဟာ ကိုးကြယ္ရာ ဘယ္မွာ ျဖစ္ႏုိင္မလဲ။
စီးပြားဥစၥာ တုိးတက္ဖို႔၊ ရာထူးတုိးဖို႔ ဘာသာတရားကို ကုိးကြယ္တဲ့ သူဟာ ဘာသာတရား အစစ္ဟာ ဘာလဲ ဆုိတာကို လံုးလံုးမသိတဲ့ သူဘဲ။ လြတ္လပ္မႈကို လိုခ်င္လို႔ ဘာသာတရားကို ကုိးကြယ္တဲ့ သူမွ သာ ဘာသာတရား အစစ္ဆုိတာ ဘာလဲဆုိတာကို သိႏုိင္တယ္။
“လြတ္လပ္ျပီး တရားမွ်တဲ့ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ ေနခ်င္ရင္၊စိတ္ခ်မ္းသာခ်င္ရင္၊ဂုဏ္သိကၡာရွိစြာေနခ်င္ရင္၊
လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တရားမွ်တမႈကို ကာကြယ္ရမယ္” ဒါမွ လူပီသမယ္။
လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တရားမွ်တမႈတို႔ အတြက္ လူတိုင္းဟာ ကာကြယ္ဖို႔ ရွာေဖြဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္း ဆရာေတာ္ ဦးေဇာတိကရဲ ႔ ထိေရာက္လွတဲ့ အေတြးန႔ဲအေရးကို ဒီကေန႔ ကြ်န္ေတာ္ ကိုဖိုးတရုတ္က တင္ျပ ေပးလိုက္ပါတယ္။
သူတစ္ပါးကို အားမကုိးပါနဲ႔၊ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အားကုိးပါလို႔ ျမတ္စြာဘုရား မွာတဲ့အတိုင္း လုပ္ႏိုင္ရင္ မၿငီးျငဴ ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ၿငီးျငဴရတဲ့ ဘ၀ကေန လြတ္ၿပီ။ အားငယ္ေနရတဲ့ ဘ၀က လြတ္ၿပီ။ တကယ္ လြတ္လပ္ခ်င္ရင္ အဲဒီအတုိင္းဘဲ လုပ္ရမယ္။ တျခားနည္းမရွိဘူး။ အဲဒါ ဘုန္းႀကီးက ဒီ အဆံုးအမကို ၾကားရကတည္းက ဒီအတိုင္းလုပ္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။ ဘယ္လို ကိစၥမွာ ျဖစ္ျဖစ္ သူတစ္ပါးကို မွီခို္ရတာ နည္းေနသမွ် နည္းေအာင္ လုပ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ အသိဥာဏ္ပိုင္းမွာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိဘဲ အားကုိးတယ္.. တျခား ဘယ္သူ႔ကိုမွ အားမကုိးဘူး။
Do not depend upon others.
သူတစ္ပါးကုိ အားမကုိးပါနဲ႔။
ဒီအဆံုးအမဟာ လြတ္လပ္မႈကုိ ပီပီျပင္ျပင္ ေပးလိုက္တဲ့ အဆံုးအမဘဲ။ အဲဒီ လြတ္လပ္မႈက လူတုိင္းရဲ ႔ ေမြးရာပါ အခြင့္အေရး။ ဒီအခြင့္အေရးကို ဘယ္သူမွ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခြင့္ မရွိဘူး။ အဲဒီ အရွိကို အရွိအတုိင္း လက္ခံတာ၊ အသိအမွတ္ျပဳတာ ဒီလိုလူတုိင္းရဲ ႔ ေမြးရာပါ လြတ္လပ္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳလို႔ ဗုဒၶဘာသာ တရားကုိ The Religion of Freedom လုိ႔ ေခၚတာ။ တကယ္လြတ္လပ္တဲ့သူ ျဖစ္ခ်င္ရင္ တနည္းဘဲ ရွိတယ္။ ကုိယ့္ အားကုုိယ္ကုိးရမယ္။ ကုိယ့္ အသိဥာဏ္ကို ကိုယ္ အားကိုးရတယ္။
“ကုိယ့္ လြတ္လပ္မႈကို ကုိယ္ ရေအာင္ လုပ္ရမယ္။”
ဒါမ်ိဳး ေျပာတာ မၾကားဖူးဘူး။ ဘုရားကလြဲလို႔ တျခားလူေတြ ဒီလို မေျပာဘူး။ ငါ့ကို အားကုိးပါ၊ ငါ့ကို ယံုၾကည္ပါ၊ င့ါကုိ ကုိးကြယ္ပါ လို႔ ေျပာၾကတယ္။ ကုိယ့္ ဘ၀ကို သူတုိ႔ လက္ထဲ ေရာက္ေအာင္ဘဲ ကုိယ့္ကို အယံုသြင္းၿပီး ႀကိဳးႀကိဳးစားစား လုပ္ေနတာ၊ ျမတ္စြာဘုရားကေတာ့ ကုိယ့္ဘ၀ကို ကိုယ့္လက္ထဲ ျပန္ထည့္ေပးလိုက္တာ။ အဲဒီလို ကိုယ့္ဘ၀ကုိ ကုိယ့္လက္ထဲ ျပန္ထည့္ေပးလုိက္တာကို မႀကိဳက္တဲ့သူ ရွိႏိုင္တယ္။ ဘယ္သူေတြလည္း.. ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ကုိယ္ အားမကိုးခ်င္တဲ့လူေတြ၊ အားငယ္တဲ့သူေတြြြြြ၊ အားငယ္တတ္တဲ့သူဟာ ကုိယ့္ဘ၀ကုိယ္ သူမ်ား တာ၀န္ယူတာကို လုိခ်င္တယ္။ အားလံုး ဆံုးျဖတ္ၿပီး ဘာလုပ္ရမလဲ ဆိုတာ ေျပာေပး။ ဒါေၾကာင့္ ေဗဒင္ ဆရာေတြ ထမင္းစားေနရတာေပါ့။
တျခားဆရာေတြက တပည့္ေတြကို ကုိယ့္အားကုိယ္ကိုးၾက လို႔ ဘာျဖစ္လုိ႔ မေျပာတာလဲ။ တပည့္ေတြ အေပၚမွာ မွီၿပီး ဆရာႀကီး လုပ္စားခ်င္လို႔ေပ့ါ။ ျမတ္စြာဘုရားဟာ ဘယ္သူ႔ ေပၚမွာမွ မွီခိုမႈ မရွိလို႔ ကုိယ့္အား ကုိယ္ ကိုးလို႔ ေျပာပါတယ္။ တနည္းနည္းနဲ႔ လူေတြ အေပၚမွာ မွီခို္တဲ့လူေတြဟာ ကုိယ့္အား ကုိယ္ကုိးၾကလို႔ မေျပာႏိုင္ဘူး။ ဆရာေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ တပည့္ေမြးစားၾကတယ္။ တပည့္ေပၚမွာ မွီခိုေနၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒါကို ဖုံး ထားၾကတယ္။ သူမွီခို္ေနတာကို မေပၚေအာင္ ငါ့ကို အားကိုးၾကလို႔ ေျပာတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနတာေနာ္။ သူက တပည့္ေတြကို အားကုိးေနတာ။ ဒါေၾကာင့္ င့ါကို အားကိုးလို႔ ေျပာရင္ အဓိပၸာယ္ကို ေျပာင္းျပန္ ေကာက္လိုက္။ ငါ နင္တုိ႔ကို အားကိုးတယ္လို႔ အဓိပၸာယ္ ေကာက္လုိက္။
ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရဲ ႔ လြတ္လပ္မႈကို ပီပီျပင္ျပင္ ေဖၚျပတဲ့ အခ်က္ပဲ။
“တုေမွဟိ ကိစံၥ အာတပံ အကၡာတာေရာ တထာဂတာ” - တမၼပဒ
"Things have to be performed by yourselves, the Tathagatas are only showing the way (to emancipation)."
သင္တုိ႔က လုပ္သင့္တာကို လုပ္ရမွာ။ တထာဂတ တုိ႔ဟာ လြတ္ေျမာက္ရာ လမ္းကိုဘဲ ညႊန္ျပတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားဟာ လမ္းကို ညႊန္ျပတဲ့ သူျဖစ္တယ္။ ကယ္တင္ရွင္ မဟုတ္ဘူး။ ပုဂၢိဳလ္စြဲ ကုိးကြယ္တာကို လုိခ်င္တဲ့သူ မဟုတ္ဘူး။ ပုဂၢိဳလ္စြဲ ကုိးကြယ္ဖု႔ိ အားမေပးဘူး။ အခုေခတ္မွာေတာ့ ဆင္းတုေတာ္ကုိေတာင္ ပုဂၢိဳလ္စြဲ ကိုးကြယ္ေနၾကတယ္။ ဒီ ဆင္းတုေတာ္ကို ဘယ္လုိ အက်ိဳးမ်ားတယ္၊ ဒီဆင္းတုေတာ္က တန္ခိုးႀကီးတယ္လို႔ ေျပာေနၾကတာဟာ ဘုရားေဟာနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ ေ၀းကြာသြားၿပီးလဲ။ ဒီဆင္းတုေတာ္က ဟုိ ဆင္းတုေတာ္ထက္ တန္ခုိးႀကီးတယ္လို႔ ေျပာတာဟာ ဗုဒၶတရားကို ဘာမွ မသိတဲ့ သူေတြရဲ ႔ အေတြးအေခၚပါ။ Idol Worship ရုပ္တု ကုိးကြယ္မႈ ျဖစ္သြားၿပီ။ ဗုဒၶဘာသာ တရားဟာ ရုပ္တု ကုိးကြယ္မႈကို အားေပးတဲ့ ဘာသာတရား မဟုတ္ပါဘူး။
၀ကၠလိမေထရ္ အေၾကာင္း ၾကားဖူးသလား။
အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာမယ္။ ၀ကၠလိမေထရ္ဟာ ဘုရားကုိ သိပ္ ၾကည္ညိဳတယ္။ ဖူးလို႔ အားမရႏုိင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားကို ျမင္ႏုိင္ေလာက္တဲ့ ေနရာမွာ ထုိင္ၿပီးေတာ့ ဖူး ေနတတ္တယ္။ ေအးခ်မ္းတဲ့ သူကို ဖူးရတဲ့သူဟာ ေအးခ်မ္းမွာဘဲေနာ္။ “သမဏာနဥၥ ဒႆနံ” ဆုိတဲ့ မဂၤလာတရားလည္း ညီပါတယ္။ အက်ိဳးွရိွပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမတ္စြာဘုရားက ၀ကၠလိမေထရ္ကို မိန္႔ေတာ္မူတယ္။
“ကိ ံေတ ၀ကၠလိ ကၠမိနာ ပူတိကာေယန ဒိေ႒န။”
“ေယာ ဓမံၼ ပႆတိ ေသာ မံ ပႆတိ။” --- ဓမၼပဒ
What does it bring to you, Vakkali; by looking at this physical body of filth? He who sees the Dhamma sees me.
ျမတ္စြာဘုရားဟာ လြတ္လပ္သူ ျဖစ္တယ္။ ၀ကၠလိမေထရ္ကိုလည္း လြတ္လပ္ေစခ်င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ “ဒီ ခႏၶာကုိယ္ အပုပ္ေကာင္ကုိ ဖူးေနတာ ဘာအက်ိဳး ရွိသလဲ ၀ကၠလိ။ တရားကို ျမင္တဲ့သူဟာ ငါ ဘုရားကို ျမင္တယ္။ တရားကို မျမင္ရင္ ဘုရားကို မျမင္ဘူးလုိ႔ ”မိန္႔ေတာ္မူလိုက္တယ္။ တရားကို ျမင္ၿပီး လြတ္လပ္တဲ့သူ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ မ်က္ႏွာေတာ္ကုိ ဖူးေနတာကုိ အားမေပးဘူး။ မ်က္ႏွာေတာ္ကို ဖူးေနရံုနဲ႔ လြတ္လပ္တဲ့သူ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားကုိ္္ ဖူးေနတာေတာင္ အားမေပးဘူး။ ရုပ္ရည္ကို ဦးစားေပးတာကို အားမေပးဘူးလို႔ လည္း ဆုိႏုိင္တယ္။ ဒီ ရုပ္ရည္က ဘုရားအစစ္မဟုတ္ဘူး။ အမွန္တရားကို သိေတာ္မူတဲ့ ဥာဏ္ေတာ္ကသာ ဘုရားအစစ္၊ ရုပ္ရည္က အဲဒီ ဥာဏ္ေတာ္ရဲ ႔ ေနရာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ အခုေခတ္ ဆင္းတုေတာ္ေတြကုိ ကုိးကြယ္တာကို ဘုရား ဘယ္လို မိန္႔ေတာ္မူမလဲ။ ဆင္းတုေတာ္ ဆိုတာ Symbol ျဖစ္ပါတယ္။ ရည္မွန္းစရာ သေကၤတ တစ္ခု... ကုိယ့္မိဘရဲ ႔ ဓာတ္ပံုဟာ မိဘ အစစ္မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမဲ့ မိဘ ကုိယ္စား ၾကည့္စရာ ရည္မွန္းစရာဘဲ။
He who sees the Dhamma sees me.
တရားကုိ ျမင္တဲ့သူမွ ဘုရားကို ျမင္တယ္။ အမွန္တရားကုိ သိၿပီး ျမင္ၿပီး လြတ္လပ္တဲ့အခါမွာ ဘုရားကုိ ၾကည္ညိဳတတ္လာတယ္။ ထူးထူးဆန္းဆန္း ပံုေတာ္ ထုထားတဲ့ ဆင္းတုေတာ္ကို ၾကည္ညိဳရံုနဲ႔ ဘုရားကုိ ၾကည္ညိဳတတ္ၿပီလို႔ မဆုိႏုိင္ေသးဘူး.ေနာ္။
"The Tathagatas are only showing the way."
ဘုရားဟာ လမ္းကို ညႊန္ျပလိုက္တာဘဲ။ ညႊန္ျပတဲ့လက္ကို ၾကည့္ရံုနဲ႔ မလံုေလာက္ေသးဘူး။ လက္ညိႇဳး ဘယ္ကုိ ညႊန္သလဲဆိုတာကုိ ၾကည့္ၿပီး အဲဒီ လက္ညႇိဳး ညႊန္ရာကို ေရာက္ေအာင္ သြားရမယ္။
ျမတ္စြာ ဘုရားဟာ ခ်မ္းသာတဲ့ သူေတြ၊ အာဏာရွိတဲ့ သူေတြကို တပည့္ ျဖစ္လာေအာင္ ဦးစားေပးၿပီး လုပ္ေလ့ မရွိဘူး။ တရားကို သေဘာမေပါက္ဘဲနဲ႔ တပည့္ခံတာကို အားမေပးဘူးလို႔လည္း ဆုိႏုိင္တယ္။
ဥပါလိက ရတနာ သံုးပါးကို ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္သူအျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳပါလို႔ ေလွ်ာက္တာကုိ အလ်င္စလို မလုပ္ပါနဲ႔။ စဥ္းစဥ္းစားစား လုပ္တာ ေကာင္းတယ္လို႔ မိန္႔ေတာ္မူတာကို ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားသင့္တယ္။ တပည့္ အေရအတြက္မ်ားဖုိ႔၊ ဂုဏ္ရွိဖုိ႔ကို ဦးစားမေပးဘူး။ တရားကုိသာ သိၿပီး လြတ္လပ္သြားေစခ်င္တယ္။ တပည့္ေမြးဖုိ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ မရွိဘူး။ သူမ်ား တပည့္ကို ကုိယ့္တပည့္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖုိ႔ မရည္ရြယ္ဘူး။ အဲဒါကို ၾကည့္ရင္လည္း ျမတ္စြာဘုရားဟာ ဘယ္ေလာက္ လြတ္လပ္ေနသလဲဆုိတာ ေတြ႔ရတယ္။ ၿပီးေတာ့ရတနာ သံုးပါးကုိ ဆည္းကပ္သူ ျဖစ္လာေသာ္လည္း နိဂ႑တုိ႔ကို ဆက္ၿပီး လွဴဖုိ႔ မိန္႔ေတာ္မူတာလည္း ျမတ္စြာဘုရားရဲ့ ကရုဏာကုိ ပီပီျပင္ျပင္ ေတ႔ြရတယ္။ နိဂ႑ ေတြမွာ ခ်ိဳ ႔တဲ့သြားတာကို မျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ ဒီ ကရုဏာဟာလည္း လြတ္လပ္တဲ့သူရဲ ႔ ကရုဏာဘဲ။ ျပည့္၀ေနသူရဲ ႔ ဂရုဏာဘဲ။ မျပည့္၀တဲ့သူဟာ ကရုဏာ မထားႏုိင္ဘူး။
မျပည့္၀တဲ့ သူဟာ သူ႔မွာ ဘယ္ေလာက္ ရွိရွိ လိုေသးတယ္လုိ႔ဘဲ ထင္တယ္။ နည္းေသးတယ္လို႔ဘဲ ထင္ေနတယ္။ သူမ်ား ရမွာကို မလိုလားဘူး။ အခု ကရုဏာမရွိ တကိုယ္ေကာင္းဆန္ဆန္ လုပ္ေနၾကတာဟာ ဘာေၾကာင့္လဲ။ မျပည့္၀လို႔။ ခ်ိဳ ႔တဲ့ေနတဲ့စိတ္ ရွိလို႔။ ျပည့္စံုတဲ့ စိတ္မရွိလို႔၊ လြတ္လပ္တဲ့စိတ္ မရွိလို႔။ ျမတ္စြာဘုရားဟာ ျပည့္၀ေနတယ္။ ျပည့္စံုေနတယ္။ လြတ္လပ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားရဲ ႔ ကရုဏာဟာ ျပည့္၀ေနသူ၊ ျပည့္စံုေနသူ၊ လြတ္လပ္ေနသူရဲ ႔ ကရုဏာျဖစ္တယ္။
သတိနဲ႔ ေနလုိ႔ စိတ္ရွင္သန္လာတဲ့အခါ လူသားရဲ ႔ ျမင့္ျမတ္မႈကို သိလာတယ္။ တည္ၾကည္မႈ အစစ္ကို သိလာတယ္။ ရုိးသားမႈ အစစ္ကို သိလာတယ္။ လြတ္လပ္မႈ အစစ္ကို သိလာတယ္။ ငါ ဆုိတာ မရွိေတာ့တဲ့ စင္ၾကယ္တဲ့ စိတ္ကို ေတြ႔တဲ့အခါမွာ ဒီစိတ္ဟာ လမ္းမွန္ကို သြားေနတယ္ ဆုိတာ သိလာတယ္။ အမွန္ကို သိတဲ့ စိတ္ကို အားကုိးတယ္။ အရွိကို အရွိတုိင္း သိေနတဲ့ စိတ္ကို အားကုိးတယ္။ ေလာဘစိတ္ကို အားမကိုးဘူး၊ ေဒါသစိတ္ကို အားမကိုးဘူး။ မာနကို အားမကိုးဘူး။
စိတ္ရဲ ႔ သဘာ၀ကုိ သိတဲ့ ဥာဏ္အလင္းေရာင္ကို ရလာတဲ့အခါ လူသား တစ္ဦးအေနနဲ႔ ကိုယ့္ဘ၀မွာ ရႏိုင္တာေတြ ထဲမွာ အဆင့္အျမင့္ဆံုးဟာ လြတ္လပ္မႈ ဆုိတာကုိ သေဘာေပါက္လာတယ္။ စိတ္ကို ခ်ဳပ္တည္းထားတဲ့အရာေတြဟာ စိတ္ထဲမွာဘဲ ရွိတယ္ဆုိတာလည္း ျမင္လာတယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္နဲ႔ မလြတ္လပ္တဲ့ စိတ္ေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ ျမင္လာတယ္။ အဲဒီအခါ အၿမဲတမ္း လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္နဲ႔ဘဲ ေနခ်င္တယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္နဲ႔ ေနႏိုင္ေအာင္ သတိကုိ ပုိၿပီး ကပ္တယ္။ ကုိယ့္စိတ္က လြတ္လပ္ လာေလေလ၊ ဘုရားရဲ ႔ လြတ္လပ္မႈကို ပိုၿပီး အာရံုျပဳေလေလဘဲ။ ဘုရားကုိလည္း ေက်းဇူးတင္ေလေလဘဲ။ တန္ဖုိးထားစရာေတြထဲမွာ လြတ္လပ္မႈဟာ အဆင့္အျမင့္ဆံုးဘဲ။ လြတ္လပ္မႈ အေၾကာင္း မေတြးတဲ့ေန႔၊ မေျပာတဲ့ေန႔ မရွိဘူး။ လြတ္လပ္ေနတယ္လို႔ သိတယ္။ မလြတ္လပ္ရင္ မလြတ္လပ္ဘူးလုိ႔ သိတယ္။ ဘာေၾကာင့္ မလြတ္လပ္ဘူးလုိ႔ ဆုိတာ ျမင္တယ္။ လြတ္လပ္မႈေၾကာင့္ ရလာတဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္မႈဟာ တျခား နည္းေတြနဲ႔ ရတဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္မႈနဲ႔ ဘယ္လိုမွ ႏႈိင္းလို႔ မရဘူး။
လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္ကို သိလာမွ လူပီသတဲ့ စိတ္ကို သိတယ္။
လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္ဟာ ဂုဏ္သိကၡာ ရွိတယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္မွာ အထင္ႀကီးတာ၊ အထင္ေသးတာ မရွိဘူး။ လြတ္လပ္တဲ့ စိတ္ဟာ ေၾကာက္ေနတဲ့ စိတ္ မဟုတ္ဘူး။ မိမိသာလွ်င္ မိမိ၏ ကုိးကြယ္ရာ၊ အားထားရာ ျဖစ္၏ လုိ႔ ဘုရားေဟာတာကို တရားအားထုတ္ၿပီး အနတၱ သဘာ၀ကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ ျမင္မွပဲ သေဘာေပါက္တယ္။ “မိမိ” ဆုိတာ “ငါ” ဆုိတဲ့ အတၱ စြဲကို ေျပာတာ မဟုတ္ဘူး။ တကယ္ေတာ့ မိမိ ဆုိတာ အတၱ စြဲ ကင္းေနတဲ့ ဥာဏ္ပညာနဲ႔ ယွဥ္တဲ့စိတ္ကို ေျပာတာ။ ငါ ဆုိတဲ့ အတၱစြဲဟာ ကိုးကြယ္ရာ ဘယ္မွာ ျဖစ္ႏုိင္မလဲ။
စီးပြားဥစၥာ တုိးတက္ဖို႔၊ ရာထူးတုိးဖို႔ ဘာသာတရားကို ကုိးကြယ္တဲ့ သူဟာ ဘာသာတရား အစစ္ဟာ ဘာလဲ ဆုိတာကို လံုးလံုးမသိတဲ့ သူဘဲ။ လြတ္လပ္မႈကို လိုခ်င္လို႔ ဘာသာတရားကို ကုိးကြယ္တဲ့ သူမွ သာ ဘာသာတရား အစစ္ဆုိတာ ဘာလဲဆုိတာကို သိႏုိင္တယ္။
“လြတ္လပ္ျပီး တရားမွ်တဲ့ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ ေနခ်င္ရင္၊စိတ္ခ်မ္းသာခ်င္ရင္၊ဂုဏ္သိကၡာရွိစြာေနခ်င္ရင္၊
လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တရားမွ်တမႈကို ကာကြယ္ရမယ္” ဒါမွ လူပီသမယ္။
1 comment:
please write about general khin nyunt life in army.most of his life passed for nay win family.he is nay win "s pet.
after 88,when nay win control the power behind the curtain,he promoted him as general to control the army.nay win wanted to treatend the army by M.I.khin nyunt made no courruption because nay win put $ to his account behind.So khin nyunt pretend that he do nothing.when nay win family tried to coup,khin nyunt knew that because he is part of the nay win family.when nay win arrested,he knew thst next turn is his turn.so to get the support from public,he made road map for show for democracy,just cheating.then he tried to get the power,.thats what he has to pay for that.
Post a Comment