လူမ်ဳိးအရ ဗမာနဲ႔တန္းတူမယ့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္သက္သက္ တည္ေဆာက္ရံုနဲ႔ေတာ့ ကိစၥေတြက မၿပီးႏိုင္ပါဘူး။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ျမကိုယ္တိုင္ေရးအထုပၸတၱိထဲပါတဲ့ ကိုယ့္လူမ်ဳိးအခ်င္းခ်င္း မုဒိမ္းက်င့္တာ၊ ဓားျပတိုက္တာေတြကို ဖက္ဒရယ္တခု တည္းက မရွင္းႏိုင္ပါဘူး။ ဗမာစစ္သား မုဒိမ္းက်င့္တဲ့ေနရာမွာ ကိုယ့္လူမ်ဳိးစုစစ္သားက အစားဝင္ မုဒိမ္းက်င့္တာမ်ဳိး ဘယ္သူမွမလိုလားပါဘူး။ ဒါ့အျပင္ ၈ ေလးလံုးကာလ ကရင္နဲ႔မြန္စစ္ပြဲ၊ ဂ်ိန္းေဖာနဲ႔ ရွမ္းနီ-နာဂ-ရဝမ္၊ ရွမ္းနဲ႔ ဝ-ပအို႔ဝ္-ပေလာင္-အခါ-လားဟူ လိုမ်ဳိး ဗမာမဟုတ္တဲ့လူမ်ဳိးခ်င္း ပဋိပကၡေတ ြဟာလည္း လူမ်ဳိးတခုစီအတြင္း ဒီမိုကေရစီအျပည့္ အဝရွိမွသာ ဗမာအာဏာရွင္ေနရာကို လူမ်ဳိးစု အာဏာရွင္ စစ္ဘုရင္ေတြ ဝင္အစားမထိုးႏိုင္ဘဲ ေျပလည္မွာျဖစ္ပါတယ္။
၁၉၄၈-၄၉ တံုး က ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီရွိတယ္ဆိုေပမဲ့ မလြဲမေသြတြဲဖက္ပါရမယ့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ မရွိတဲ့အခါ ကရင္၊ မြန္၊ ရခိုင္၊ ကရင္နီလူမ်ဳိးတို႔ရဲ႔ လက္နက္ကိုင္ပုန္ကန္ထၾကြမႈေတြ ေပၚခဲ့ရပါတယ္။ ဦးႏုရဲ႔ ဖက္ဒရယ္မဲ့ဒီမိုကေရစီ သို႔မဟုတ္ ဒီမိုကေရစီအတုအေၾကာင္း ကခ်င္ျပည္နယ္ဝန္ႀကီးေဟာင္း ဦးဇန္ထားဆင္ က “ဒီမိုကေရစီေျပာင္းျပန္” စာအုပ္ထဲ ရင္နာစရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ ေရးခဲ့သလို ဒီမိုကေရစီမဲ့ဖက္ဒရယ္ သို႔မဟုတ္ ဖက္ဒရယ္အတုအေၾကာင္း ကိုလည္း ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသား ဆီဆိုင္ေစာ္ဘြားႀကီး စဝ္ခြန္ၾကည္ (ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရး ဗိုလ္ႀကီးေဟာင္း) က “ရွမ္းျပည္ အမွားေတာ္ပံု” စာအုပ္ထဲ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဖြင့္ခ်ခဲ့ပါတယ္။ ထုိစဥ္တံုးက ရွမ္းျပည္ဟာ တျခားျပည္နယ္ တျခားလူမ်ဳိးေတြနဲ႔ စာရင္ ဖက္ဒရယ္နီးပါး အခြင့္အေရးေတြရခဲ့လို႔ ရွမ္းသူပုန္မေပၚခဲ့ဘဲ ပထမအင္းဝေခတ္တံုးကလို ရွမ္းသမတ၊ ရွမ္းပါလီမန္ ဥကၠ႒၊ ရွမ္းႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးေတြ ေပၚတဲ့အထိ ေခတ္ေကာင္းခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ရွမ္းျပည္အတြင္းမွာေတာ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ မက်င့္သံုးဘဲ ပေဒသရာဇ္အာဏာရွင္စနစ္သာရွိလို႔ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္းက အင္းသား၊ ဓႏု၊ ေတာင္ရုိး၊ ပေလာင္၊ ယင္းနက္၊ ကယန္းလူမ်ဳိးေတြ ေထာက္ခံပါဝင္ၾကတဲ့ ပအိုဝ္းလူမ်ဳိး လက္နက္ကိုင္ သူပုန္ထမႈ ၁၉၄၉ ႏွစ္ကုန္မွာ ေပၚလာခဲ့တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ေနာင္အနာဂတ္မွာ ကရင္ ၈ ေလးလံုး၊ ကခ်င္ ၈ ေလးလံုး၊ ရွမ္း-ရခိုင္-မြန္ ၈ ေလးလံုးေတြ မေပၚရေလေအာင္ ဖက္ဒရယ္နဲ႔ဒီမိုကေရစီ တြဲဘက္ၿပီး အခိုင္အခန္႔ အုတ္ျမစ္ခ်ႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။
အားလံုးသိၾကတဲ့အတိုင္း နအဖ ကေတာ့ ဒီမိုကေရစီလည္း လံုးဝလက္မခံ၊ ဖက္ဒရယ္လည္း လံုးဝေခါင္းခါထား ပါတယ္။ အမ်ဳိးသားညီလာခံမွာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ၁၆ ဖြဲ႔ကတင္တဲ့ အဆိုျပဳခ်က္ ၉ ခ်က္ဟာ ဒီမိုကေရစီေရး ကိုေရွာင္ၿပီး ဖက္ဒရယ္ေရးကိုတင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ လံုးဝလက္နက္ခ် အပဲ့အရြဲ႔ ၁ဝ ဖြဲ႔ (ဒီထဲမွာ ခြန္ဆာ ၃ ဖြဲ႔ပါတယ္) နဲ႔ ဒီေကဘီေအ၊ ပီအင္အိုပအိုဝ္းျဖဴအဖြဲ႔တို႔ပါတဲ့ ၿငိမ္း ၁၂ ဖြဲ႔ကေတာ့ ၆+၁ဝ၄ ခ်က္ကို သည္၏ မလြဲ ေထာက္ခံထားပါတယ္။ ဘိန္းအဖြဲ႔ ဒုစ±ိုက္အဖြဲ႔ေတြအျဖစ္ နာမည္ပ်က္ေနတဲ့ ဗကပေဟာင္း ၄ ဖြဲ႔၊ လံုးဝလက္နက္ခ် ၂ ဖြဲ႔ အပါအဝင္ အပစ္ရပ္ နဲ႔ၿငိမ္း ၁၆ ဖြဲ႔ဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ဆန္႔က်င္ေနတဲ့၊ က်ပ္မျပည့္တဲ့ တမတ္သားပါလီမန္ကိစၥ၊ ေရာမေခတ္က ဆီဇာဘုရင္ လို စစ္သမတကိစၥေတြကို လံုးဝမတို႔ မထိဘဲ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ လံုျခဳံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး တန္းတူဖို႔၊ ဖက္ဒရယ္ နာမည္ မခံတဲ့ ဖက္ဒရယ္အဆိုျပဳခ်က္ေတြ တင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ နအဖရဲ႔ အဆင့္တူ ၇ တိုင္း ၇ ျပည္နယ္ကိစၥကိုလည္း လက္ေရွာင္ ထားလို႔ အမွန္မွာေတာ့ ဖက္ဒရယ္မပီတဲ့ ဖက္ဒရယ္အဆိုေတြသာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲသေလာက္ေတာင္မွ နအဖက လက္မခံႏိုင္ဘဲ စီးပြားေရးပိုင္းတခ်ဳိ႔သာ လိုက္ေလ်ာေပးခဲ့ၿပီး အဓိကျဖစ္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး-ႏိုင္ငံေရး၊ လံုျခဳံေရး၊ လူမႈေရးပိုင္း ေတြကို ပယ္ခ်ခဲ့တယ္။ စီးပြားေရးပိုင္းခြင့္ျပဳတာေတြကလည္း အသက္ျဖစ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးပိုင္း အကန္႔အသတ္ ရွိေနရင္ ဘာမွ အာမခံခ်က္မရွိတဲ့အေၾကာင္း လတ္တေလာဝစ္ေသာက္ကားကိစၥေတြက သက္ေသျပ ေနပါတယ္။ “ခိုင္မာေတာင့္တင္းလွ တဲ့ စစ္အုပ္စုကို မႏိုင္ ႏိုင္လို႔ ရသေလာက္ဘဲ ယူရမယ္” ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚေတြနဲ႔ စစ္ေဘာင္းဘီဂြၾကားေအာက္ တိုးဝင္သြားၾကသူေတြ ဘာရသလဲဆိုတာ အမ်ဳိးသားညီလာခံ လို႔ဆိုတဲ့ဟာကေလးက ျပေနပါတယ္။
ပယ္ခ်ခံရတဲ့ ၉ ခ်က္မွာ ကြၽန္းသစ္ ပုဂၢလိကပိုင္ေရးကိစၥတခ်က္ဘဲ စီးပြားေရးကိစၥျဖစ္ၿပီး က်န္ ၈ ခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရး-အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ၄ ခ်က္၊ လံုျခဳံေရး တခ်က္၊ လူမႈေရး ၃ ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး ၄ ခ်က္ကေတာ့ ျပည္နယ္အလိုက္ သီးျခားအေျခခံဥပေဒေရးဆြဲက်င့္သံုးခြင့္၊ ထပ္တူဥပေဒျပဳခြင့္၊ ၾကြင္းက်န္အာဏာ ဥပေဒျပဳခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစီရင္စု ေတြကို ျပည္နယ္/တိုင္းလက္ေအာက္ မထားဘဲ ျပည္ေထာင္စု နယ္ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ရန္ (ဒါဟာ ေနာင္မွာ ျပည္နယ္ သစ္ေတြ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ေအာင္ ႀကဳိတင္ျပင္ဆင္ တဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္) တို႔ျဖစ္ပါတယ္။ အဆင့္ဆင့္လႊတ္ေတာ္တိုင္းမွာ စစ္တပ္က အစိတ္သားပါေနၿပီး အခ်ိန္မေရြး တရားဝင္စစ္အာဏာသိမ္းခြင့္၊ မာရွယ္ေလာအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ရထားလ်က္နဲ႔ ေတာင္မွ ဒီႏိုင္ငံေရး ၄ ခ်က္ကို နအဖက မေပးရဲပါဘူး။ လံုျခဳံေရးကိစၥမွာလည္း ျပည္နယ္လံုျခဳံေရးတပ္ သို႔မဟုတ္ အထူးရဲကို ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္လက္ေအာက္ခံအျဖစ္နဲ႔ ထားဖို႔ေတာင္ နအဖက လံုးဝခြင့္မျပဳပါဘူး။ နအဖရဲ႔ အႏၱိမရည္ မွန္းခ်က္ ဘာလဲဆိုတာကို ဒါကေဖာ္ျပေနပါတယ္။ လူမႈေရး ၃ ခ်က္ပယ္ခ်တာကေတာ့ နအဖရဲ႔ မဟာဗမာလူမ်ဴိးႀကီးဝါဒကို ေျပာင္အတိအလင္းျပလိုက္တာဘဲျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားစာေပျပ႒ာန္းခြင့္၊ တိုင္းရင္းသားဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒ ျပ႒ာန္းခြင့္၊ တိုင္းရင္းသားေရးရာက႑ သီးျခားသတ္မွတ္ခြင့္တို႔ကို လက္မခံတာဟာ အင္မတန္ေသးသိမ္တဲ့၊ ေရမေရာတဲ့ လူမ်ဳိး ႀကီးဝါဒပါဘဲ။ ဗမာျပည္ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီ ဘဝတံုးကေတာင္ ျမန္မာဗုဒၾၶြဘာသာဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒကို အဂၤလိပ္က ခြင့္ျပဳ ျပ႒ာန္းေပးခဲ့ၿပီး ေတာင္တန္း ေဒသေတြမွာလည္း တိုင္းရင္းသားထံုးတမ္းဥပေဒေတြ ျပ႒ာန္းက်င့္သံုးခြင့္၊ တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကားနဲ႔ စာေပ တရားဝင္သင္ၾကားခြင့္ေတြ ရခဲ့ၾကပါေသးတယ္။ အမွန္မွာေတာ့ နအဖက ဗမာလူမ်ဳိးကိုပိုခ်စ္လို႔ ဒီလိုပယ္ခ်တာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဗမာျပည္မွာ ယူဂိုဆလားဗီးယား-ေဘာ့စ္နီးယား၊ ရဝမ္ဒါတို႔လို လူမ်ဳိးေရး အာဃာတေတြ၊ အမုန္းတရားေတြ မႀကီးႀကီးေအာင္ လုပ္ေနတာသာျဖစ္ပါတယ္။ ဦးႏုလို ဗုဒၶဘာသာ အင္မတန္ ကိုင္းရႈိင္းယံုၾကည္ တာလည္း မဟုတ္ဘဲနဲ႔ လူမ်ဳိးေရး-ဘာသာေရးပဋိပကၡေတြ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္လို႔ မြတ္ဆလင္ေတြကို ႏွိပ္ကြပ္တာ၊ ခ်င္းျပည္နယ္မွာဆို ခရစ္ယန္ေတြကို ဖိႏွိပ္တာေတြ လုပ္ျပေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာ သူ႔တပ္ကို ထိန္းႏိုင္ ကိုင္ႏိုင္ ဖို႔ မကၡီယာဗယ္လီနည္းနာေတြအရ က်င့္ၾကံေနတာ လည္းျဖစ္ပါတယ္။
ဦးႏုကိုယ္တိုင္လည္း အရူးမီးဝိုင္းျဖစ္ေနတဲ့ ၄၈-၄၉ ကာလမွာ ကရင္-ဗမာ လူမ်ဳိးေရးပဋိပကၡ လႈံ႔ေဆာ္ခဲ့တာ သမိုင္း မွာ ေဖ်ာက္ဖ်က္မရေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီတံုးက ရုိးရုိးသာမန္ ကရင္နဲ႔ဗမာအမ်ဳိးသားေတြသာမက သိကၡာရွိႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႔အ စည္းေတြျဖစ္တဲ့ ေကအင္ယူ၊ ဗကပ၊ ျပည္သူ႔ရဲေဘာ္တို႔ပါ ဦးႏုအကြက္ထဲ ဝင္သြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါကိုသိလို႔ ဆန္႔က်င္တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႔လက္ရံုး ဗိုလ္လက္်ာကို ဦးႏု၊ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း တို႔က တပ္ထဲကထြက္ေစခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံေရးအစဥ္ အလာႀကီးတဲ့ ျပည္သူေတြဟာ သိတ္မၾကာခင္ လူမ်ဳိးေရးလွည့္ကြက္ထဲက ရုန္းထြက္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကေန႔ ရဝမ္ဒါ၊ ေဘာ့စ္နီးယားတို႔လိုအဆင့္ထိ ဟိုတံုးက ဗမာျပည္မွာ ျဖစ္မသြားခဲ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ တဖက္မွာ ဦးႏုရဲ႔ “ရန္ကုန္အစိုးရ”ဟာ ရည္မွန္းတဲ့အတိုင္း အက်ဥ္းအၾကပ္က ထြက္ေပါက္ေတာ့ရသြားခဲ့ပါတယ္။ ကပၸတိန္မန္းတံုးႏံုး ဆိုတဲ့ ခ်င္းတိုင္းရင္းသား တေယာက္ကလည္း ဦးႏုအစိုးရကို အႀကီးအက်ယ္ အလုပ္အေကြၽးျပဳ ကယ္တင္ေပးသြားခဲ့တယ္။ (ကပၸတိန္ မန္းတံုးႏံုးဟာ ၁၉၆၁ ခု ေတာင္ႀကီးညီလာခံမွာေတာ့ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေတြဘက္ ျပန္မ်က္ႏွာမူခဲ့ပါတယ္။)
အလားတူဘဲ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေတြထဲက တခ်ဳိ႔ဟာ ဖက္ဒရယ္ဆန္႔က်င္ေရးသမားေတြနဲ႔ လည္ပင္း ဖက္ခဲ့တာ ေခတ္သစ္ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ရုိက္သတ္လို႔မကုန္ႏိုင္ပါဘူး။ ေရွာင္လႊဲမရတဲ့ လက္ငင္းအေၾကာင္း တခ်ဳိ႔ေၾကာင့္ အင္အားႀကီး ၾသဇာရွိလူမ်ဳိးစုအစိတ္အပိုင္းေတြက ဖက္ဒရယ္ဆန္႔က်င္ေရးအာဏာရအစိုးရနဲ႔ ေပါင္းသြားတာ စဝ္ေရႊသိုက္၊ မန္းတံုးႏံုးတို႔ ေခတ္ကစလို႔ လင္းထင္၊ ဟန္တာသာေမႊးအလယ္ အခုေခတ္ ဝ ကိုးကန္႔ ဒီေကဘီေအေခတ္အဆံုးရွိေနတာကို လံုးလံုးႀကီး မ်က္ႏွာလႊဲခဲပစ္လုပ္လိုက္ရင္ေတာ့ လူမ်ဳိးစုအင္အား တဝက္မကတာေတြကို အသိအမွတ္မျပဳတာဘဲ ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။ အင္အားအရၾကည့္ရင္ ကခ်င္၊ မြန္၊ ပအိုဝ္း၊ ကယန္း၊ ဝ၊ ကိုးကန္႔၊ အခါ၊ ပေလာင္ လက္နက္ကိုင္အင္အားအားလံုး၊ ရွမ္း၊ ကရင္နီလက္နက္ကိုင္ အင္အားအမ်ားပိုင္း၊ ကရင္လက္နက္ကိုင္အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဖက္ဒရယ္ဆန္႔က်င္ေရးအစိုးရကို ျပင္းျပင္း ထန္ထန္ ျပတ္ျပတ္သားသား မဆန္႔က်င္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ လက္ေတြ႔က်က်စဥ္းစားဖို႔ လိုပါလိမ့္ မယ္။
အေျခအေနေကာင္းတာကိုျပတဲ့ နိမိတ္လကၡဏာကေတာ့ ၁၉၉ဝ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ တျပည္လံုးကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အင္အယ္လ္ဒီနဲ႔ ညီေနာင္ျဖစ္တဲ့ မ်ဳိးခ်စ္ရဲေဘာ္ေဟာင္းေတြဟာ ျပည္နယ္ ၇ ခုက အမတ္ေနရာ ၁၅၆ ေနရာအနက္ ၈ဝ (၅၁ ရာခိုင္ႏႈန္း) ရခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ျပည္နယ္-လူမ်ဳိးစုအေျခခံပါတီေတြက ေနရာ ၇ဝ (၄၅ ရာခိုင္ႏႈန္း) သာရၿပီး တျပည္လံုးအေျခခံတဲ့ တျခားပါတီ (တစညနဲ႔ေအာင္ႀကီးပါတီ) ေတြက ၆ ေနရာ (၄ ရာခိုင္ႏႈန္း) ရခဲ့တယ္။ ျပည္မကစစ္ကိုင္းတိုင္းမွာေတာ့ လူမ်ဳိးစုပါတီေတြက ၃ ေနရာရခဲ့တယ္။ ေနာက္ဆံုးအက်ယ္ခ်ဳပ္မခံရမီ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ခရီးစဥ္ ေတြကလည္း တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေပါင္းစံုရဲ႔ ဆႏၵသေဘာထားမွန္ကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းျပသခဲ့ပါတယ္။ ဒါေတြ ရဲ႔အဓိပၸာယ္ကေတာ့ အစဥ္အလာႀကီးၿပီး ရင့္က်က္လွတဲ့ လူမ်ဳိးစံုျပည္သူေတြဟာ နအဖစစ္အုပ္စုရဲ႔ မဟာဗမာ လူမ်ဳိးႀကီး ဝါဒမႈိင္းတိုက္မႈနဲ႔ လူမ်ဳိးေရး-ဘာသာေရးပဋိပကၡလႈံ႔ေဆာ္မႈေထာင္ေခ်ာက္ထဲ မက်ႏိုင္ဘူး ဆိုတာရယ္၊ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ လူမ်ဳိးေရးသမားေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံျခားက “ေစတနာရွင္”တခ်ဳိ႔ရဲ႔ ခြဲထြက္ေရး၊ ရဝမ္ဒါ-ေဘာ့စ္နီးယားလိုျဖစ္ေရး လႈံ႔ေဆာ္မႈ လွည့္ကြက္ထဲ မဝင္ႏိုင္ဘူးဆိုတာရယ္ကို ျပေနပါတယ္။ ဒါတင္မက “ရသေလာက္ယူဖို႔” ကိုလည္း လံုးဝ လံုးဝစိတ္မဝင္စား ဘူးဆိုတာ ျပေနပါတယ္။ ျပည္သူလူထု အားလံုးကေတာ့ လမ္း ေပၚမွာ အသင့္ေရာက္ေနပါၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားကေရာ ဘယ္လိုလဲ။
၁၉၄၈-၄၉ တံုး က ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီရွိတယ္ဆိုေပမဲ့ မလြဲမေသြတြဲဖက္ပါရမယ့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ မရွိတဲ့အခါ ကရင္၊ မြန္၊ ရခိုင္၊ ကရင္နီလူမ်ဳိးတို႔ရဲ႔ လက္နက္ကိုင္ပုန္ကန္ထၾကြမႈေတြ ေပၚခဲ့ရပါတယ္။ ဦးႏုရဲ႔ ဖက္ဒရယ္မဲ့ဒီမိုကေရစီ သို႔မဟုတ္ ဒီမိုကေရစီအတုအေၾကာင္း ကခ်င္ျပည္နယ္ဝန္ႀကီးေဟာင္း ဦးဇန္ထားဆင္ က “ဒီမိုကေရစီေျပာင္းျပန္” စာအုပ္ထဲ ရင္နာစရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ ေရးခဲ့သလို ဒီမိုကေရစီမဲ့ဖက္ဒရယ္ သို႔မဟုတ္ ဖက္ဒရယ္အတုအေၾကာင္း ကိုလည္း ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသား ဆီဆိုင္ေစာ္ဘြားႀကီး စဝ္ခြန္ၾကည္ (ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရး ဗိုလ္ႀကီးေဟာင္း) က “ရွမ္းျပည္ အမွားေတာ္ပံု” စာအုပ္ထဲ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဖြင့္ခ်ခဲ့ပါတယ္။ ထုိစဥ္တံုးက ရွမ္းျပည္ဟာ တျခားျပည္နယ္ တျခားလူမ်ဳိးေတြနဲ႔ စာရင္ ဖက္ဒရယ္နီးပါး အခြင့္အေရးေတြရခဲ့လို႔ ရွမ္းသူပုန္မေပၚခဲ့ဘဲ ပထမအင္းဝေခတ္တံုးကလို ရွမ္းသမတ၊ ရွမ္းပါလီမန္ ဥကၠ႒၊ ရွမ္းႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးေတြ ေပၚတဲ့အထိ ေခတ္ေကာင္းခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ရွမ္းျပည္အတြင္းမွာေတာ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ မက်င့္သံုးဘဲ ပေဒသရာဇ္အာဏာရွင္စနစ္သာရွိလို႔ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္းက အင္းသား၊ ဓႏု၊ ေတာင္ရုိး၊ ပေလာင္၊ ယင္းနက္၊ ကယန္းလူမ်ဳိးေတြ ေထာက္ခံပါဝင္ၾကတဲ့ ပအိုဝ္းလူမ်ဳိး လက္နက္ကိုင္ သူပုန္ထမႈ ၁၉၄၉ ႏွစ္ကုန္မွာ ေပၚလာခဲ့တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ေနာင္အနာဂတ္မွာ ကရင္ ၈ ေလးလံုး၊ ကခ်င္ ၈ ေလးလံုး၊ ရွမ္း-ရခိုင္-မြန္ ၈ ေလးလံုးေတြ မေပၚရေလေအာင္ ဖက္ဒရယ္နဲ႔ဒီမိုကေရစီ တြဲဘက္ၿပီး အခိုင္အခန္႔ အုတ္ျမစ္ခ်ႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။
အားလံုးသိၾကတဲ့အတိုင္း နအဖ ကေတာ့ ဒီမိုကေရစီလည္း လံုးဝလက္မခံ၊ ဖက္ဒရယ္လည္း လံုးဝေခါင္းခါထား ပါတယ္။ အမ်ဳိးသားညီလာခံမွာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ၁၆ ဖြဲ႔ကတင္တဲ့ အဆိုျပဳခ်က္ ၉ ခ်က္ဟာ ဒီမိုကေရစီေရး ကိုေရွာင္ၿပီး ဖက္ဒရယ္ေရးကိုတင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ လံုးဝလက္နက္ခ် အပဲ့အရြဲ႔ ၁ဝ ဖြဲ႔ (ဒီထဲမွာ ခြန္ဆာ ၃ ဖြဲ႔ပါတယ္) နဲ႔ ဒီေကဘီေအ၊ ပီအင္အိုပအိုဝ္းျဖဴအဖြဲ႔တို႔ပါတဲ့ ၿငိမ္း ၁၂ ဖြဲ႔ကေတာ့ ၆+၁ဝ၄ ခ်က္ကို သည္၏ မလြဲ ေထာက္ခံထားပါတယ္။ ဘိန္းအဖြဲ႔ ဒုစ±ိုက္အဖြဲ႔ေတြအျဖစ္ နာမည္ပ်က္ေနတဲ့ ဗကပေဟာင္း ၄ ဖြဲ႔၊ လံုးဝလက္နက္ခ် ၂ ဖြဲ႔ အပါအဝင္ အပစ္ရပ္ နဲ႔ၿငိမ္း ၁၆ ဖြဲ႔ဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ဆန္႔က်င္ေနတဲ့၊ က်ပ္မျပည့္တဲ့ တမတ္သားပါလီမန္ကိစၥ၊ ေရာမေခတ္က ဆီဇာဘုရင္ လို စစ္သမတကိစၥေတြကို လံုးဝမတို႔ မထိဘဲ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ လံုျခဳံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး တန္းတူဖို႔၊ ဖက္ဒရယ္ နာမည္ မခံတဲ့ ဖက္ဒရယ္အဆိုျပဳခ်က္ေတြ တင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ နအဖရဲ႔ အဆင့္တူ ၇ တိုင္း ၇ ျပည္နယ္ကိစၥကိုလည္း လက္ေရွာင္ ထားလို႔ အမွန္မွာေတာ့ ဖက္ဒရယ္မပီတဲ့ ဖက္ဒရယ္အဆိုေတြသာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲသေလာက္ေတာင္မွ နအဖက လက္မခံႏိုင္ဘဲ စီးပြားေရးပိုင္းတခ်ဳိ႔သာ လိုက္ေလ်ာေပးခဲ့ၿပီး အဓိကျဖစ္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး-ႏိုင္ငံေရး၊ လံုျခဳံေရး၊ လူမႈေရးပိုင္း ေတြကို ပယ္ခ်ခဲ့တယ္။ စီးပြားေရးပိုင္းခြင့္ျပဳတာေတြကလည္း အသက္ျဖစ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးပိုင္း အကန္႔အသတ္ ရွိေနရင္ ဘာမွ အာမခံခ်က္မရွိတဲ့အေၾကာင္း လတ္တေလာဝစ္ေသာက္ကားကိစၥေတြက သက္ေသျပ ေနပါတယ္။ “ခိုင္မာေတာင့္တင္းလွ တဲ့ စစ္အုပ္စုကို မႏိုင္ ႏိုင္လို႔ ရသေလာက္ဘဲ ယူရမယ္” ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚေတြနဲ႔ စစ္ေဘာင္းဘီဂြၾကားေအာက္ တိုးဝင္သြားၾကသူေတြ ဘာရသလဲဆိုတာ အမ်ဳိးသားညီလာခံ လို႔ဆိုတဲ့ဟာကေလးက ျပေနပါတယ္။
ပယ္ခ်ခံရတဲ့ ၉ ခ်က္မွာ ကြၽန္းသစ္ ပုဂၢလိကပိုင္ေရးကိစၥတခ်က္ဘဲ စီးပြားေရးကိစၥျဖစ္ၿပီး က်န္ ၈ ခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရး-အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ၄ ခ်က္၊ လံုျခဳံေရး တခ်က္၊ လူမႈေရး ၃ ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရး ၄ ခ်က္ကေတာ့ ျပည္နယ္အလိုက္ သီးျခားအေျခခံဥပေဒေရးဆြဲက်င့္သံုးခြင့္၊ ထပ္တူဥပေဒျပဳခြင့္၊ ၾကြင္းက်န္အာဏာ ဥပေဒျပဳခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစီရင္စု ေတြကို ျပည္နယ္/တိုင္းလက္ေအာက္ မထားဘဲ ျပည္ေထာင္စု နယ္ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ရန္ (ဒါဟာ ေနာင္မွာ ျပည္နယ္ သစ္ေတြ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ေအာင္ ႀကဳိတင္ျပင္ဆင္ တဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္) တို႔ျဖစ္ပါတယ္။ အဆင့္ဆင့္လႊတ္ေတာ္တိုင္းမွာ စစ္တပ္က အစိတ္သားပါေနၿပီး အခ်ိန္မေရြး တရားဝင္စစ္အာဏာသိမ္းခြင့္၊ မာရွယ္ေလာအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ရထားလ်က္နဲ႔ ေတာင္မွ ဒီႏိုင္ငံေရး ၄ ခ်က္ကို နအဖက မေပးရဲပါဘူး။ လံုျခဳံေရးကိစၥမွာလည္း ျပည္နယ္လံုျခဳံေရးတပ္ သို႔မဟုတ္ အထူးရဲကို ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္လက္ေအာက္ခံအျဖစ္နဲ႔ ထားဖို႔ေတာင္ နအဖက လံုးဝခြင့္မျပဳပါဘူး။ နအဖရဲ႔ အႏၱိမရည္ မွန္းခ်က္ ဘာလဲဆိုတာကို ဒါကေဖာ္ျပေနပါတယ္။ လူမႈေရး ၃ ခ်က္ပယ္ခ်တာကေတာ့ နအဖရဲ႔ မဟာဗမာလူမ်ဴိးႀကီးဝါဒကို ေျပာင္အတိအလင္းျပလိုက္တာဘဲျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားစာေပျပ႒ာန္းခြင့္၊ တိုင္းရင္းသားဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒ ျပ႒ာန္းခြင့္၊ တိုင္းရင္းသားေရးရာက႑ သီးျခားသတ္မွတ္ခြင့္တို႔ကို လက္မခံတာဟာ အင္မတန္ေသးသိမ္တဲ့၊ ေရမေရာတဲ့ လူမ်ဳိး ႀကီးဝါဒပါဘဲ။ ဗမာျပည္ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီ ဘဝတံုးကေတာင္ ျမန္မာဗုဒၾၶြဘာသာဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒကို အဂၤလိပ္က ခြင့္ျပဳ ျပ႒ာန္းေပးခဲ့ၿပီး ေတာင္တန္း ေဒသေတြမွာလည္း တိုင္းရင္းသားထံုးတမ္းဥပေဒေတြ ျပ႒ာန္းက်င့္သံုးခြင့္၊ တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကားနဲ႔ စာေပ တရားဝင္သင္ၾကားခြင့္ေတြ ရခဲ့ၾကပါေသးတယ္။ အမွန္မွာေတာ့ နအဖက ဗမာလူမ်ဳိးကိုပိုခ်စ္လို႔ ဒီလိုပယ္ခ်တာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဗမာျပည္မွာ ယူဂိုဆလားဗီးယား-ေဘာ့စ္နီးယား၊ ရဝမ္ဒါတို႔လို လူမ်ဳိးေရး အာဃာတေတြ၊ အမုန္းတရားေတြ မႀကီးႀကီးေအာင္ လုပ္ေနတာသာျဖစ္ပါတယ္။ ဦးႏုလို ဗုဒၶဘာသာ အင္မတန္ ကိုင္းရႈိင္းယံုၾကည္ တာလည္း မဟုတ္ဘဲနဲ႔ လူမ်ဳိးေရး-ဘာသာေရးပဋိပကၡေတြ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္လို႔ မြတ္ဆလင္ေတြကို ႏွိပ္ကြပ္တာ၊ ခ်င္းျပည္နယ္မွာဆို ခရစ္ယန္ေတြကို ဖိႏွိပ္တာေတြ လုပ္ျပေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာ သူ႔တပ္ကို ထိန္းႏိုင္ ကိုင္ႏိုင္ ဖို႔ မကၡီယာဗယ္လီနည္းနာေတြအရ က်င့္ၾကံေနတာ လည္းျဖစ္ပါတယ္။
ဦးႏုကိုယ္တိုင္လည္း အရူးမီးဝိုင္းျဖစ္ေနတဲ့ ၄၈-၄၉ ကာလမွာ ကရင္-ဗမာ လူမ်ဳိးေရးပဋိပကၡ လႈံ႔ေဆာ္ခဲ့တာ သမိုင္း မွာ ေဖ်ာက္ဖ်က္မရေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီတံုးက ရုိးရုိးသာမန္ ကရင္နဲ႔ဗမာအမ်ဳိးသားေတြသာမက သိကၡာရွိႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႔အ စည္းေတြျဖစ္တဲ့ ေကအင္ယူ၊ ဗကပ၊ ျပည္သူ႔ရဲေဘာ္တို႔ပါ ဦးႏုအကြက္ထဲ ဝင္သြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါကိုသိလို႔ ဆန္႔က်င္တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႔လက္ရံုး ဗိုလ္လက္်ာကို ဦးႏု၊ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း တို႔က တပ္ထဲကထြက္ေစခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံေရးအစဥ္ အလာႀကီးတဲ့ ျပည္သူေတြဟာ သိတ္မၾကာခင္ လူမ်ဳိးေရးလွည့္ကြက္ထဲက ရုန္းထြက္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကေန႔ ရဝမ္ဒါ၊ ေဘာ့စ္နီးယားတို႔လိုအဆင့္ထိ ဟိုတံုးက ဗမာျပည္မွာ ျဖစ္မသြားခဲ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ တဖက္မွာ ဦးႏုရဲ႔ “ရန္ကုန္အစိုးရ”ဟာ ရည္မွန္းတဲ့အတိုင္း အက်ဥ္းအၾကပ္က ထြက္ေပါက္ေတာ့ရသြားခဲ့ပါတယ္။ ကပၸတိန္မန္းတံုးႏံုး ဆိုတဲ့ ခ်င္းတိုင္းရင္းသား တေယာက္ကလည္း ဦးႏုအစိုးရကို အႀကီးအက်ယ္ အလုပ္အေကြၽးျပဳ ကယ္တင္ေပးသြားခဲ့တယ္။ (ကပၸတိန္ မန္းတံုးႏံုးဟာ ၁၉၆၁ ခု ေတာင္ႀကီးညီလာခံမွာေတာ့ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေတြဘက္ ျပန္မ်က္ႏွာမူခဲ့ပါတယ္။)
အလားတူဘဲ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေတြထဲက တခ်ဳိ႔ဟာ ဖက္ဒရယ္ဆန္႔က်င္ေရးသမားေတြနဲ႔ လည္ပင္း ဖက္ခဲ့တာ ေခတ္သစ္ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ ရုိက္သတ္လို႔မကုန္ႏိုင္ပါဘူး။ ေရွာင္လႊဲမရတဲ့ လက္ငင္းအေၾကာင္း တခ်ဳိ႔ေၾကာင့္ အင္အားႀကီး ၾသဇာရွိလူမ်ဳိးစုအစိတ္အပိုင္းေတြက ဖက္ဒရယ္ဆန္႔က်င္ေရးအာဏာရအစိုးရနဲ႔ ေပါင္းသြားတာ စဝ္ေရႊသိုက္၊ မန္းတံုးႏံုးတို႔ ေခတ္ကစလို႔ လင္းထင္၊ ဟန္တာသာေမႊးအလယ္ အခုေခတ္ ဝ ကိုးကန္႔ ဒီေကဘီေအေခတ္အဆံုးရွိေနတာကို လံုးလံုးႀကီး မ်က္ႏွာလႊဲခဲပစ္လုပ္လိုက္ရင္ေတာ့ လူမ်ဳိးစုအင္အား တဝက္မကတာေတြကို အသိအမွတ္မျပဳတာဘဲ ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။ အင္အားအရၾကည့္ရင္ ကခ်င္၊ မြန္၊ ပအိုဝ္း၊ ကယန္း၊ ဝ၊ ကိုးကန္႔၊ အခါ၊ ပေလာင္ လက္နက္ကိုင္အင္အားအားလံုး၊ ရွမ္း၊ ကရင္နီလက္နက္ကိုင္ အင္အားအမ်ားပိုင္း၊ ကရင္လက္နက္ကိုင္အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဖက္ဒရယ္ဆန္႔က်င္ေရးအစိုးရကို ျပင္းျပင္း ထန္ထန္ ျပတ္ျပတ္သားသား မဆန္႔က်င္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ လက္ေတြ႔က်က်စဥ္းစားဖို႔ လိုပါလိမ့္ မယ္။
အေျခအေနေကာင္းတာကိုျပတဲ့ နိမိတ္လကၡဏာကေတာ့ ၁၉၉ဝ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ တျပည္လံုးကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အင္အယ္လ္ဒီနဲ႔ ညီေနာင္ျဖစ္တဲ့ မ်ဳိးခ်စ္ရဲေဘာ္ေဟာင္းေတြဟာ ျပည္နယ္ ၇ ခုက အမတ္ေနရာ ၁၅၆ ေနရာအနက္ ၈ဝ (၅၁ ရာခိုင္ႏႈန္း) ရခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ျပည္နယ္-လူမ်ဳိးစုအေျခခံပါတီေတြက ေနရာ ၇ဝ (၄၅ ရာခိုင္ႏႈန္း) သာရၿပီး တျပည္လံုးအေျခခံတဲ့ တျခားပါတီ (တစညနဲ႔ေအာင္ႀကီးပါတီ) ေတြက ၆ ေနရာ (၄ ရာခိုင္ႏႈန္း) ရခဲ့တယ္။ ျပည္မကစစ္ကိုင္းတိုင္းမွာေတာ့ လူမ်ဳိးစုပါတီေတြက ၃ ေနရာရခဲ့တယ္။ ေနာက္ဆံုးအက်ယ္ခ်ဳပ္မခံရမီ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ခရီးစဥ္ ေတြကလည္း တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေပါင္းစံုရဲ႔ ဆႏၵသေဘာထားမွန္ကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းျပသခဲ့ပါတယ္။ ဒါေတြ ရဲ႔အဓိပၸာယ္ကေတာ့ အစဥ္အလာႀကီးၿပီး ရင့္က်က္လွတဲ့ လူမ်ဳိးစံုျပည္သူေတြဟာ နအဖစစ္အုပ္စုရဲ႔ မဟာဗမာ လူမ်ဳိးႀကီး ဝါဒမႈိင္းတိုက္မႈနဲ႔ လူမ်ဳိးေရး-ဘာသာေရးပဋိပကၡလႈံ႔ေဆာ္မႈေထာင္ေခ်ာက္ထဲ မက်ႏိုင္ဘူး ဆိုတာရယ္၊ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ လူမ်ဳိးေရးသမားေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံျခားက “ေစတနာရွင္”တခ်ဳိ႔ရဲ႔ ခြဲထြက္ေရး၊ ရဝမ္ဒါ-ေဘာ့စ္နီးယားလိုျဖစ္ေရး လႈံ႔ေဆာ္မႈ လွည့္ကြက္ထဲ မဝင္ႏိုင္ဘူးဆိုတာရယ္ကို ျပေနပါတယ္။ ဒါတင္မက “ရသေလာက္ယူဖို႔” ကိုလည္း လံုးဝ လံုးဝစိတ္မဝင္စား ဘူးဆိုတာ ျပေနပါတယ္။ ျပည္သူလူထု အားလံုးကေတာ့ လမ္း ေပၚမွာ အသင့္ေရာက္ေနပါၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားကေရာ ဘယ္လိုလဲ။
No comments:
Post a Comment