.

.

.

February 4, 2009

ႏိုင္ငံျပဳ ပညာ - အပိုင္း(၄)

ေဆာင္းပါးရွင္ - မိုးသန္

စံပယ္ျဖဴ မဂၢဇင္းမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ စာေရးဆရာ မုိးသန္ ဘာသာျပန္ ေရးဖြဲ႔ထားေသာ ႏုိင္ငံျပဳပညာ အပုိင္း (၁) (၂) နဲ႔ (၃) ကုိ စည္းလံုးျခင္းရဲ ႔ အင္အား ဘာေလာဂ္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့ျပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ျပန္လည္ ဖတ္ရႈခ်င္တယ္ဆုိရင္ အစိမ္း ေရာင္ ဂဏန္းေတြေပၚ ႏွိပ္ၿပီး ဖတ္ရႈႏုိင္ပါတယ္။ ယခု ဆက္လက္ၿပီး ႏုိင္ငံျပဳပညာ ေဆာင္းပါး အပိုင္း(၄)ကုိ ဆက္လက္ ေဖာ္ျပ ေပးလိုက္ပါတယ္။ စာဖတ္ပရိသတ္မ်ား အားလံုး ႏိုင္ငံေရးအျမင္ ရွင္သန္က်ယ္ျပန္႔ ႏိုင္ပါေစ။

ဤ စာစုတြင္ ႏုိင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ ေလ့လာမႈႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား၊ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ ထုိ အခက္အခဲမ်ားကုိ ေက်ာ္လႊားႏုိင္ရန္ အသံုးျပဳႏုိင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို တင္ျပသြားမည္ ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္သံုးသပ္မႈ ျပဳရာတြင္ အေရးႀကီးဆံုး အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္မွာ မိမိေလ့လာ သံုးသပ္မည့္ အေၾကာင္းအရာ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး ေလာကမ်ား (Political Worlds) ကို အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုႏုိင္ေရးပင္ ျဖစ္သည္။ တခ်ိဳ ႔က ပုဂၢိလက လူသားတစ္ဦးခ်င္းသည္ ကုိယ္ပုိင္ ႏိုင္ငံေရးဆုိင္ရာ သိျမင္ နားလည္မႈ၊ ႏိုင္ငံေရး ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိႏုိင္မႈ၊ ပါ၀ါ တည္ေဆာက္ရာတြင္ ပါ၀င္ႏုိင္မႈ စသည့္ သီးျခားလကၡဏာ မ်ား ရွိသျဖင့္ ထိုလူတစ္ဦးခ်င္းကုိပင္ ႏိုင္ငံေရး ေလာကတစ္ခု ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ တခိ်ဳ ႔ကလည္း ဘီယာဆုိင္မ်ား၊ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္မ်ား၊ စူပါမားကတ္မ်ား စသည္တုိ႔တြင္ ႏိုင္ငံေရးအရ အေရးပါေသာ စုစည္းမႈမ်ား ရွိႏုိင္သျဖင့္ ထုိေနရာမ်ားကုိ ႏိုင္ငံေရးေလာကမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္လိုၾကသည္။

ထုိ႔ျပင္ ႏုိင္ငံအတည္တက် မရွိဘဲ ေရႊ႔ ေျပာင္းေနထုိင္ေနၾကရေသာ (ဥပမာ - Kurds ကာ့ဒ္လူမ်ိဳးမ်ား) ကဲ့သုိ႔ လူမ်ိဳးစုမ်ားကိုလည္း ေရြ ႔လ်ား ႏိုင္ငံေရး ေလာကမ်ားအျဖစ္ ရႈျမင္လိုၾကသည္။ ထိုသို႔ မတူ ကြဲျပားေသာ ယူဆခ်က္မ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရး သိပံၸ ပညာ၏ ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ သံုးသပ္မႈ နယ္ပယ္တြင္မႈ အေျခတက် တည္ရွိေနေသာ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာပိုင္ ႏုိင္ငံမ်ားကုိသာ ႏိုင္ငံေရး ေလာကအျဖစ္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆုိသည္။ ယေန႔ ကမၻာေပၚတြင္ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ ႏုိင္ငံေပါင္း (၂၀၀) ခန္႔ရွိရာ ႏိုင္ငံေရး သိပံၸ ပညာရွင္မ်ားသည္ ထို ႏိုင္ငံေပါင္း (၂၀၀) ခန္႔ကို ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ နယ္ပယ္၏ ေလ့လာမႈ အေျခခံ ယူနစ္မ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ ထုိသုိ႔ သတ္မွတ္၍ ေလ့လာၾကရာတြင္ ႏိုင္ငံမ်ား က်င့္သံုးေသာ ႏိုင္ငံေရး စနစ္မ်ား၊ ထုိစနစ္မ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္လ်က္ရွိေသာ ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ား၊ ေရြးေကာက္ပြဲ စနစ္မ်ား စသည္တုိ႔ကို ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာၾကသလို တိတိက်က် လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပ၍ မရေသာ ႏိုင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈ မ်ားကုိလည္း စူးစမ္းေလ့လာေလ့ ရွိၾကသည္။

ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား

ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ ျပဳျခင္းျဖင့္ ရႈပ္ေထြးေပြလီလွေသာ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ား၊ ျဖစ္စဥ္မ်ားကို ရွင္းလင္းလြယ္ကူစြာ သိျမင္လာႏိုင္ေစသလို ထုိျဖစ္စဥ္မ်ားကုိ ပုိမို၍ စနစ္တက် စီမံခန္႔ခြဲႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ဥပမာ - ႏိုင္ငံေရး ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ ျပဳရန္အတြက္ ႏိုင္ငံ (၁၀) ႏုိင္ငံကို စိတ္ထဲ ေပၚလာသည့္ အတုိင္း ခ်ေရးၾကည့္သည္ ဆုိပါစုိ႔။

Angola, Australia, China, France, Ghana, Great Britain, Japan, Luxembourg, United States, Venezuela.. ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ အျမင္ျဖင့္ ၾကည့္လွ်င္ အဂၤလိပ္ ဗ်ည္းစာလံုး A ျဖင့္ စေသာ ႏုိင္ငံ (၂) ႏိုင္ငံကို ေတ႔ြရမည္ ျဖစ္ၿပီး G ႏွင့္စေသာ ႏုိင္ငံ (၂) ႏွစ္ႏိုင္ငံကို ေတ႔ြရမည္ ျဖစ္သည္။ က်န္ႏုိင္ငံမ်ားမွာ A သုိ႔မဟုတ္ G အျဖစ္ စေသာ ႏိုင္ငံမ်ား မဟုတ္ၾကေပ။ ႏုိင္ငံ (၁၀) ႏုိင္ငံကို စိတ္ထဲ ေပၚသည့္အတုိင္း ခ်ေရးထားသည့္ အေျခအေနကို သီးျခား (၁၀)ႏုိင္ငံ အျဖစ္သာ ျမင္ရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ အျမင္အရ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာလိုက္ပါက A ႏွင့္စေသာ ႏုိင္ငံ (၂) ခုကို တစ္အုပ္စု၊ G ႏွင့္စေသာ ႏုိင္ငံ (၂) ခုကို တစ္အုပ္စု၊ A (သို႔မဟုတ္) G ျဖင့္ မစေသာ ႏုိင္ငံမ်ားကို တစ္အုပ္စု စသည္ျဖင့္ ခဲြျခားႏုိင္သည္။ သီးျခားစီရွိေသာ (၁၀) ႏုိင္ငံကို မ်ိဳးတူ အုပ္စု (၃) အုပ္စု ဖြဲ႔ေပးႏိုင္ျခင္းျဖင့္ ေလ့လာရာတြင္ ပိုမိုရွင္းလင္း လာေစျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရး သိပံၸ ပညာရွင္မ်ားသည္ အင္အားႀကီးေသာ၊ အင္အားနည္းေသာ၊ ခ်မ္းသာေသာ၊ ဆင္းရဲေသာ၊ တည္ၿငိမ္မႈ ရွိေသာ၊ တည္ၿငိမ္မႈ မရွိေသာ ႏိုင္ငံတစ္ခုခ်င္းစီ၏ ၀ိေသသ လကၡဏာမ်ားကို တူရာခ်င္း စုစည္းၿပီး မ်ိဳးတူ အုပ္စုမ်ား ဖြဲ႔၍ ေလ့လာၾကသည္။

ထုိသုိ႔ ပုိမိုရွင္းလင္း လြယ္ကူေစရန္ ေလ့လာမႈ ျပဳျခင္းသည္ ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ၏ ပထမဆံုး ရည္ရြယ္ခ်က္ ျဖစ္ေပသည္။ မည္သည့္ ကိစၥအတြက္ ႏိႈင္းယွဥ္မႈ ျပဳသည္ ျဖစ္ေစ၊ အနည္းဆံုး မတူညီေသာ အရာ၀တၳဳ ႏွစ္မ်ိဳး ရွိရန္ လိုအပ္သည္။ ထုိ႔အတူ ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ ျပဳရာတြင္လည္း အနည္းဆံုး မတူညီေသာ ႏုိင္ငံ (၂) ခု ရွိရမည္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံတည္းကို ေလ့လာမည္ ဆုိပါက မတူညီေသာ အခ်ိန္ကာလ ႏွစ္မ်ိဳးကုိပင္ ႏိႈင္းယွဥ္ သံုးသပ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ တခါတရံတြင္ ႏႈိင္းယွဥ္ ေလ့လာမႈသည္ ေလ့လာသူ သုေတသီ ေနထုိင္ေသာ ႏုိင္ငံႏွင့္အျခား ႏုိင္ငံ တခုခုကို ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာမႈမ်ိဳးလည္း ျဖစ္ႏိုင္သလို တျခားႏုိင္ငံ (၂) ခုကို ေလ့လာျခင္းမ်ိဳးလည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။ မည္သုိ႔ပင္ ဆုိေစ ထုိသုိ႔ ႏိႈ္င္းယွဥ္ ေလ့လာျခင္းျဖင့္ ႏိုင္ငံတစ္ခုခ်င္းစီ၏ မတူညီေသာ ႏုိင္ငံေရး စနစ္မ်ား အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ားကုိ သိျမင္နားလည္ လာမည္ျဖစ္ရာ ႏိုင္ငံေရးဆုိင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ အသိတရား မိုးကုတ္စက္၀ုိင္းကို ခ်ဲ ႔ထြင္ ႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထုိ အခ်က္သည္ပင္ ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ၏ ဒုတိယ ရည္ရြယ္ခ်က္ ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေရး နယ္ပယ္တြင္ ေယဘုယ် မွန္းဆခ်က္မ်ား (Hypothesis) မ်ားရွိသည္။ ဥပမာ - ဓနဥစၥာ ခြဲေ၀မႈ မမွ်တ၍ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ ကြာဟမႈ ႀကီးေသာ ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ဓနဥစၥာ ခြဲေ၀မွ်တသည့္ ႏုိင္ငံတုိ႔ထက္ ေတာ္လွန္ေရး ျဖစ္ပြားႏိုင္ေခ် ပိုရွိသည္ ဟူသည့္ အဆုိကုိ ေလ့လာၾကည့္သည္ ဆုိပါစုိ႔။ ထုိ အဆုိ၏ မွန္ကန္ႏုိင္စြမ္းကို ဆန္္းစစ္ၾကည့္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံတည္းတြင္သာ ထုိသုိ႔ ျဖစ္ေနပါက ထုိအဆုိသည္ အေျခအေန အားလံုးအတြက္ မွန္ကန္ခ်က္မ်ိဳးျဖစ္သည္ဟု ယူဆရန္ ခက္သည္။

ထုိအေျခအေနမ်ိဳးတြင္ ႏုိင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ ျပဳလုပ္ၾကည့္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ထုိသုိ႔ ေလ့လာရာတြင္ ဓနဥစၥာ ခြဲေ၀မႈ မမွ်တေသာ္လည္း ဓနဥစၥာ ဖန္တီးႏုိင္မႈ စြမ္းရည္ျမင့္ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ တည္ၿငိမ္မႈ ဖန္တီး ႏုိင္သည္ကို ေတြ႔ရွိရပါက မူလ အဆုိကို ေျပာင္းလဲရမည္ ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ေယဘုယ် မွန္းဆခ်က္မ်ားကုိ လက္ေတြ႔ စမ္းသပ္စစ္ေဆးျခင္းျဖင့္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ မွန္ကန္ေသာ ခန္႔မွန္းခ်က္မ်ား၊ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားကုိ ထုတ္ေဖာ္ ရရွိႏုိင္ေပသည္။

ထုိသုိ႔ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္းသည္ ႏုိင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ၏ အေရးႀကီးဆံုးေသာ တတိယ ရည္ရြယ္ခ်က္ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ ျပဳရာတြင္ ႀကံဳေတြ႔ရသည့္ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ ထုိအခက္အခဲမ်ားကုိ ေက်ာ္လႊားႏုိင္ရန္ အသံုးျပဳႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို ဆက္လက္ေဆြးေႏြးသြားမည္ ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေရး ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ ျပဳျခင္းသည္ ႏုိင္ငံ တစ္ခုခ်င္းစီ၏ အေသးစိတ္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ အရသာ ေျမာက္ေအာင္ မွတ္တမ္း ျပဳစုျခင္းမ်ိဳး မဟုတ္ေပ။ ႏုိင္ငံမ်ားကို ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာၿပီး ေယဘုယ် ရည္မွန္းခ်က္မ်ား၊ သီအုိရီမ်ားကုိ ေဖာ္ထုတ္ေပးႏိုင္ရန္ ျဖစ္သည္။ ေလ့လာသူ သုေတသီမ်ားႏွင့္ သုေတသီတု႔ိ၏ ေလ့လာမႈတုိ႔မွ ေပၚထြက္လာေသာ ရလဒ္မ်ားကုိ လက္ေတြ႔ အသံုးျပဳမည့္သူ ႏွစ္ဦး ႏွစ္ဖက္လံုးသည္ မွန္ကန္ေသာ ဓမၼဓိဌာန္ က်ေသာ ရလဒ္မ်ားကုိသာ လုိလားၾကမည္ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆႏုိင္သည္။ ထုိေနရာတြင္ သုေတသီတုိ႔၏ ဓမၼဓိဌာန္ က်က် သစၥာရွိရွိ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္းသည္ အလြန္ အေရးပါလွသည္။ သုေတသီတုိ႔အေနႏွင့္ မိမိတုိ႔ လိုခ်င္ေသာ ေနာက္ဆံုး ရလဒ္ ထြက္ေပၚလာေစရန္အတြက္ လိုက္ဖက္ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား မရွိေစရန္ ထိန္းသိမ္းရမည္ ျဖစ္သည္။

သုေတသန ရလဒ္မ်ားကုိ အျပည့္အ၀ ယံုၾကည္မႈ ေပးႏိုင္ရန္ အတြက္ ထုိရလဒ္မ်ားကုိ အျခား ပညာရွင္မ်ားက ၀ိုင္း၀န္းဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္ေလသည္။ မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစ သုေတသီ၏ ကုိယ္ပိုင္တန္ဖိုးထားမႈမ်ား၊ ခံယူခ်က္မ်ားသည္ သူတုိ႔၏ ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာမႈ ရလဒ္မ်ားအေပၚတြင္ အနည္းႏွင့္အမ်ား ထင္ဟပ္ေနမည္သာ ျဖစ္သည္။ ထုိအတြက္ ရလဒ္မ်ားကုိ လက္ေတြ႔အသံုးခ်မည့္သူမ်ားအေနနဲ႔ မည္သည့္ အရာကိုမွ် မ်က္စိမွိတ္ ယံုၾကည္မႈ မျပဳသင့္ေတာ့ သလို ျငင္းပယ္မႈလည္း မျပဳသင့္ေပ။ သုေတသီတုိ႔၏ ေလ့လာမႈ၊ ရလဒ္မ်ားကုိ ေသခ်ာစြာ နားလည္ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားရန္ ဓမၼဓိဌာန္က်သည့္ အခ်က္မ်ားကို ရွာေဖြတတ္ရန္ သာလိုသည္။

နာဇီေခတ္ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံတြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ လူမ်ိဳးႀကီး ၀ါဒ အေျချပဳ၊ လူမႈ ေဗဒ အယူအဆ၊ ဆုိဗီယက္ ေခတ္တြင္ ေပၚထြန္းခဲ့ေသာ ပစၥည္းမဲ့ သိပံၸ (Proletarian Science) အယူအဆမ်ားသည္ ထုိႏိုင္ငံမွ သုေတသီ တုိ႔၏ အယူအစြဲမ်ားအေပၚတြင္ ေပၚေပါက္လာျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိစဥ္က ဆုိဗီယက္ပညာရွင္တုိ႔သည္ အုိင္းစတိုင္း၏ ရီေလတီဗီတီ သီအုိရီကုိပင္ ဆုိရွယ္လစ္ ေတာ္လွန္ေရးကို ဆန္႔က်င္သည္ဟု ယူဆကာ ျငင္းပယ္ ခဲ့ၾကသည္။ ႏိုင္ငံေရး အုိင္ဒီယုိလုိဂ်ီမ်ားက ဓမၼဓိဌာန္ မွန္ကန္ခ်က္မ်ားကုိ လႊမ္းမုိးသြားသည့္ သေဘာပင္ ျဖစ္သည္။

No comments: